ライの一橋大学合格体験記

現役で一橋大学に合格しました。受験生時代の体験談などを綴っています。YouTubeの「ライの一橋合格体験記」も同時にチェックしてみてください。

Do you think globalization can be beneficial overall?【毎日英作5日目】

今回のテーマはこちら

Do you think globaliztion can be beneficial overall?

グローバル化は全体として有益になりうるか?)

です。

 

出題意図

かなり難しいテーマだと思います。

前日のアルコールのテーマが思ったより書けていたので難しい出題にしてみました笑

グローバル化には疑問を呈する声が多くあり、かなり議論の種となるトピックです。

Yesの立場なら

・自国で作れない商品を手に入れられる

・ビシネスの規模が大きくなる(海外市場進出など)

・海外の技術などを取り入れられる

Noの立場なら

・先進国だけに利益である(途上国には不利益)

・自国の文化が軽視される

・実際は「アメリカ化」である

などなどです。

 

講評

やはり難しかったようです。かなり理由や表現に苦労していた印象はありました。

基本的にYesで答えている人が多かったですね。(Noも何人かはいた)

 

非常に抽象的で難しい話題ですが、こういう話題には身近な具体例を取り上げて

(例えばアメリカ産の肉をよく買っている など)

理由をサポートしていくのが効果的です。

話題が漠然としている分具体例は探せばたくさん出てくると思います。

 

僕の解答

正直自分でも書くのは難しいですが、逃げるのもズルいのでがんばります笑 Noが少なかったのでNoで書きます。

 

I do not believe globalization is beneficial for all countries. There are two reasons.

The first reason is that traditional cultures may be less respected. In eduction in Japan, for exmaple, teaching English is more stressed than before, insted of teaching classical Japanese, due to globalization. As a result, many students are not very interested in traditional Japanese cultures.

The second reason is that globalization promotes disparity between developing countries and developed ones. Today, people in developing countries tend to buy products made in other countries since they are cheaper and more sohisticated than domestic ones. In such a situation, it is absolutely difficult to develop thier own industry. They can't help depending on the national superpowers.

Today, globalization is often justified but I can say it is impossible to realize the equality among nations if this trend continues.

 

難しいですね・・・。笑